skip to Main Content
3 Belangrijke Tips Voor Het Verspreiden Van Je Persbericht

3 belangrijke tips voor het verspreiden van je persbericht

Hoe jij je persbericht moet verspreiden

Heb jij een belangrijk bericht voor je klanten of andere stakeholders? Een manier waarop je dit bericht kunt verspreiden is door het schrijven van een persbericht, en dit vervolgens te verspreiden. Echter is dit zeker makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ga je te werk wanneer je een persbericht wilt laten plaatsen? Persdomein geeft je in dit blog 3 belangrijke tips voor het sturen van een persbericht.

1. Timing is alles

Wanneer het gaat om communicatie is timing alles. Je moet het op het juiste tijdstip versturen om ervoor te zorgen dat het zo veel mogelijk aandacht krijgt. Verstuur je persbericht bijvoorbeeld niet tijdens feestdagen of in het weekend. Op deze momenten zijn journalisten minder, of helemaal niet bezig met hun werk. Als ze dan weer hun mail openen, hebben ze waarschijnlijk veel berichten tegelijk gekregen. De kans is dan groter dat ze jouw bericht overslaan. Het beste kun je op maandag en dinsdag je persbericht versturen. Dan hebben de journalisten genoeg tijd om het bericht te lezen, en te overwegen of ze het ook gaan plaatsen. Plaats niet te veel nieuws in een persbericht, maar verspreid het liever zodat de journalisten zich kunnen richten op het belangrijkste nieuws.

2. Gebruik verschillende kanalen

Er zijn verschillende kanalen waarop je nieuws naar buiten kunt brengen. In de PR-wereld wordt er gesproken over de ‘big three’: paid media (bijvoorbeeld advertenties), owned media (bijvoorbeeld je eigen social media kanalen) en earned media (wanneer je persbericht door derden gepubliceerd wordt). Het is belangrijk om de verspreiding van je berichten te balanceren, en van alle drie gebruik te maken. Heb je een bericht dat je aan nieuw publiek kwijt wil? Plaats dan een nieuwsbericht op je site en social media, plaats advertenties en stuur een bericht naar verschillende media. Denk hierbij niet alleen aan ‘traditionele’ verspreiding, maar maak gebruik van de digitale opties. Plaats bijvoorbeeld een advertentie via Facebook, of neem contact op met een social media influencer.

3. Meet de resultaten

Je werk is natuurlijk niet klaar wanneer je persbericht verstuurd is. Dan is het namelijk nog belangrijk om je berichten te monitoren. Houdt bij welke bronnen contact met je opnemen, en of de mensen waarnaar je een persbericht gestuurd hebt het nieuws ook publiceren, hoe je advertenties presteren (vooral via social media advertenties is dit goed bij te houden) en hoeveel interacties je krijgt van het publiek op bijvoorbeeld je social media posts. Dit meten van de resultaten is een belangrijk onderdeel van je marketing strategie, omdat je zo weet welke tactieken wel en niet werken.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig voor het maken, verspreiden of publiceren van je persberichten? Neem dan gerust eens contact op met Persdomein! Wij helpen je graag met verschillende strategieën zoals templates voor je persberichten. Je kunt ons bereiken via het contactformulier hier op de site, maar je kunt ook een mail sturen naar [email protected]. Persdomein gaat ook graag voor jou aan de slag.

Back To Top