skip to Main Content
SEO: Zo Zorg Je Ervoor Dat Je Online Berichten Gezien Worden

SEO: zo zorg je ervoor dat je online berichten gezien worden

Kom bovenaan in Google te staan

Verreweg de meeste mensen die een zoekterm intoetsen op Google, klikken op een resultaat van de eerste pagina. Daarom wil jij natuurlijk dat jouw website op deze eerste pagina terecht komt. Maar hoe doe je dat eigenlijk? In dit blog vertellen we meer over het begrip SEO, en hoe jij ervoor kunt zorgen dat je website bovenaan de Google resultaten komt te staan!

Wat is SEO?

SEO is een afkorting voor de Engelse term Search Engine Optimization en het doel is heel simpel: zo hoog mogelijk eindigen in de zoekresultaten van Google om zo veel mogelijk gratis verkeer naar je website te krijgen. Om dit te realiseren moet je website hoog eindigen in ‘organische zoektermen’. Maar hoe doe je dat? Daar zijn verschillende trucjes voor.

Ken je doelgroep

Bij SEO draait alles om zoekwoorden. Jouw doel is namelijk om voor een bepaalde zoekterm helemaal bovenaan te komen staan. Daarom is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen, en te weten waar de leden van de doelgroep naar zouden zoeken. Stel je voor je werkt als loodgieter in de regio Den Haag. Waar zou je doelgroep dan naar zoeken? Het antwoord op deze vraag is simpel: loodgieter, loodgieter Den Haag, loodgieter spoed, etc. Hier kun jij vervolgens op inspelen door je website op de juiste manier in te richten.

De juiste techniek

Voor je begint met het invullen van je website, is het belangrijk dat je de juiste website-techniek hebt. Hiermee bedoelen we dat je een snelle, gebruiksvriendelijke website hebt die makkelijk te navigeren is. Ook moet je ervoor zorgen dat de website veilig is. Een veilige website heeft altijd een versleutelde verbinding (het slotje dat naast de URL staat). Die krijg je met een SSL-certificaat op je website. Door middel van dit certificaat kan er geen data verstuurd worden die door derden onderschept wordt. Wij maken altijd graag gebruik van WordPress wanneer we een website maken, omdat dit CMS heel makkelijk te gebruiken is. Ook op het gebied van SSL is WordPress heel handig. Je kunt namelijk zeer eenvoudig de plugin Really Simple SSL downloaden.

Een snelle site

Wat gebruikers ook altijd heel erg waarderen is een site die snel werkt. Wanneer er lang gewacht moet worden totdat een pagina geladen is, klikken de meeste bezoekers van je website gewoon weg. Vervolgens proberen ze een nieuw resultaat op hun zoekterm in Google. Google ziet dit als een indicatie dat de informatie waarnaar de gebruiker op zoek is niet gevonden wordt op jouw website. Je site sluit dan, volgens Google’s logica, niet aan op de zoekterm. Daarom is laadsnelheid een belangrijke factor wanneer je hoog wilt ranken in Google. Een langzame pagina kan heel veel verschillende oorzaken hebben. De meest veelvoorkomende oorzaak voor een langzame pagina zijn de afbeeldingen. Zorg voor een relatief lage kwaliteit en afmetingen om de site zo snel mogelijk te laten werken, of kies voor lazy loading. Dan wordt de afbeelding pas geladen als hij bij de gebruiker in beeld komt.

Verschillende versies van je website

Het is belangrijk om verschillende versies van je website te maken. Hiermee bedoelen we: een versie voor de desktop, mobiel en het tablet. Steeds meer mensen gebruiken namelijk hun telefoon om een website te bezoeken. Een desktop versie van de site is veel minder toegankelijk en eenvoudig te gebruiken via een smartphone. De kritische internet gebruiker van 2020 zal dan ook geen genoegen nemen met een desktop site op hun mobiel, en snel weer wegklikken. Net als de pagina’s die langzaam laden ziet Google dit ook weer als een indicatie dat de informatie op jouw site niet aansluit bij het zoekresultaat. De meeste thema’s in WordPress hebben een ‘responsive design’, wat betekent dat ze zich aanpassen aan het apparaat waarop je kijkt.

De content: wat staat er op je site?

Naast een goede website-techniek is het natuurlijk ook belangrijk dat de inhoud van je site, de content, aansluit op de zoektermen. Wil jij op een bepaald zoekwoord gevonden worden? Zorg dan dat je een pagina op je site hebt die over dit zoekwoord gaat. Het liefst bestaat de pagina uit minimaal 400 woorden, en een tekst is geoptimaliseerd voor SEO wanneer 2% van de tekst het zoekwoord is. Voor het beste resultaat focus je op een bepaald zoekwoord per pagina. Verkoop je bijvoorbeeld fietsen en scooters, maak dan een aparte pagina voor fiets kopen en een aparte pagina voor scooter kopen.

Short tail versus long tail

Een woord waar veel naar gezocht wordt noemen we een ‘short tail’ zoekwoord. Het gaat dan meestal om een heel algemeen zoekwoord. Hierbij kun je denken aan het woord schoenen. Dit is een zeer algemene term die heel veel gezocht wordt. De concurrentie voor dit soort pagina’s is dan ook heel groot. Maar waar is de persoon die deze zoekopdracht uitvoert nu precies naar op zoek? Dat weet je eigenlijk nog steeds niet. Gaat het om schoenen voor mannen of voor vrouwen? Om laarzen, sneakers, sportschoenen, of toch iets heel anders? Door een specifieke pagina te maken, weet je zeker dat de persoon die op je pagina terecht komt ook echt op zoek is naar jouw product. In plaats van een pagina schoenen, maak je dan een pagina met de zoekterm mannenschoenen sneakers.

De locatie van de zoekopdracht

Wat ook steeds belangrijker wordt om hoog te ranken is de locatie van de zoekopdracht. Steeds meer mensen geven Google toegang tot hun locatie. Daar maakt de zoekmachine dan ook optimaal gebruik van. Wanneer je in Hilversum zoekt naar het woord ‘loodgieter’, krijg jij zoekresultaten van loodgieters in Hilversum. Vandaar dat het belangrijk is om een SEO pagina te maken met de zoektermen loodgieter, en de plaats waarin je gevonden wil worden. Is dit Hilversum, dan maak je aparte pagina’s voor loodgieter Hilversum, loodgieter Amersfoort, loodgieter Soest, enzovoorts.

Wordt een autoriteit met linkbuilding

Ten slotte is het belangrijk om een autoriteit te worden op het gebied van linkbuilding. Dit doe je door links vanaf andere websites te verzamelen die naar jouw website gaan. Wij raden je aan om aan je partners, klanten, leveranciers, etc. te vragen om een link naar je website op hun site te zetten. Ook kun je bijvoorbeeld bloggers een ‘sample’ sturen. Wellicht schrijven ze er wel een blog over (met link natuurlijk)!

Back To Top